Presentació

La Cerdanya, una comarca fraccionada per les vicissituds de la seva història, actualment es troba dividida en dues meitats d’extensió similar. L’oriental forma part de la Catalunya del Nord, dins de l’Estat francès, al departament dels Pirineus Orientals, mentre que l’occidental, dintre de la Catalunya estricta que pertany a l’Estat espanyol, es troba alhora partida entre les províncies de Girona i de Lleida.

Tradicionalment agrícola i ramadera, a causa de les comunicacions ferroviàries (anys 20) i terrestres (túnel del Cadí, anys 80) el camp ha deixat de ser-ne l’activitat principal i gradualment una bona part de la comarca s’ha anat obrint cap al turisme. El territori cerdà està format per un paisatge privilegiat que combina una vall tancada que l’aïlla de les valls veïnes, amb muntanyes de fins a gairebé 3.000 metres, que fan de la Cerdanya un excel·lent mirador del Pirineu.

La capital, Puigcerdà, i els pobles propers que l’envolten queden perfectament encaixats dins de la vall, mentre que la resta de pobles situats a la comarca és com si fossin tresors per descobrir. De l’antiga capital cerdana (fundada l’any 1177) hi resta una torre campanar de la seva església de Santa Maria, enderrocada durant la Guerra Civil. Puigcerdà, els pobles i les estacions d’esquí formen els nuclis turístics de referència a la comarca.

La Cerdanya ha sabut aprofitar tots els seus recursos per posicionar-se com un referent turístic català i estranger. Un d’aquests importants recursos és la seva gastronomia, que gràcies a la qualitat dels seus elements principals fa que sigui apreciada arreu. Propostes culinàries com el trinxat de la Cerdanya o els cerdans, juntament amb formatges com el de tupí, el formatge fresc, el madurat o el de pell rentada, i productes derivats (mató, iogurts, flams…) són tasts imprescindibles.

Més informació turística

www.cerdanya.org

 

COM ARRIBAR-HI?

Per carretera

  • Des de Barcelona i Tarragona (per l’AP-7) tenim dues opcions. Per l’eix del Llobregat (C-16 / E-9) passant per Terrassa, Manresa i Berga fins a Puigcerdà a través del túnel del Cadíwww.tuneldelcadi.com. En segona instància podem agafar la C-17 / N-152 (Barcelona-Puigcerdà), que passa per Granollers, Vic, Ripoll, Ribes de Freser i la collada de Toses fins a Puigcerdà.
  • Des de Girona per la comarcal C-66 fins a Besalú i un cop allí per l’N-260, passant per Olot, Ripoll, Ribes de Freser i la collada de Toses (N-152) fins a Puigcerdà.
  • Des de Lleida per l’A2 fins a Cervera, on cal prendre l’eix Transversal (C-25) fins a Manresa, on agafarem la C-16 fins a Puigcerdà passant pel túnel del Cadí. També podem agafar l’itinerari que passa per la comarcal C-26 fins a Artesa de Segre i des d’allà per la C-14 fins a Pons, Bassella, Oliana, Organyà i per l’N-260 d’Adrall a Puigcerdà per la Seu d’Urgell i Martinet.
  • Des de França tenim tres opcions. Per l’N-20 passant per Tolosa, Foix, Tarascon i Ax-les-Thèrmes (opcional el túnel de Pimorent). En segona opció i des de Carcassona, per l’N-118, passant per Limòs, Quilhan, Atsat i Montlluís. Finalment des de Perpinyà, per l’N-116, passant per Prada de Conflent i Montlluís.
  • Des d’Andorra, pel port d’Envalira (GC-2) i pel coll de Pimorent fins a la Tor de Querol (N-20), i des d’allà fins a Guingueta d’Ix i Puigcerdà.

Amb autobús

  • La companyia Alsina Graells, pertanyent al grup ALSA www.alsa.es,  i la companyia TEISA www.teisa-bus.com són les que operen a la comarca des de diversos punts del territori.


Amb tren

  • Des de Barcelona la línia Barcelona-Puigcerdà de la companyia RENFE, ens portarà fins a Puigcerdà i la Tor de Querol passant per Granollers, Vic, Ripoll i fent parada a les estacions cerdanes de la Molina i d’Alp. www.renfe.es i ¡Error! Referencia de hipervínculo no válida.
  • Des de França la primera opció és la línia Tolosa de Llenguadoc fins a la Tor de Querol. També és accessible per la línia regular de tren de Perpinyà a Vilafranca de Conflent, i des d’aquí, amb el famós tren Groc, fins a la Tor de Querol passant per Montlluís i Sallagosa. www.voyages-sncf.com/billet-train

 

Comparteix...Email this to someoneShare on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Pin on Pinterest0Digg this